روابط عمومی دیجیتال چیست و چگونه می توانیم راهبرد موثری را توسعه دهیم؟ (بخش 2)

ادامه مقاله …
نکات برتر برای بهرهمندی از رسانههای اجتماعی در روابط عمومی
به یاد داشته باشید که روابط عمومی بر بهبود اعتبار کسبوکار شما و ایجاد اعتماد متمرکز است. نکات برتر برای استفاده از رسانههای اجتماعی در روابط عمومی عبارتند از:
- ادغام روابط عمومی با سایر فعالیتها: مطمئن شوید که راهبرد روابط عمومی شما با تمام فعالیتهای رسانههای اجتماعی، از جمله کلمات کلیدی و هشتگها، ادغام شده است.
- ادغام رویدادهای برون خط (افلاین) و برخط: از رسانههای اجتماعی برای تبلیغ رویدادهای برون خط و برخط در قبل، حین و بعد از رویداد استفاده کنید. پستهای پیگیری پس از رویداد میتوانند نکات کلیدی را خلاصه کرده و به اشتراک گذاشته و مورد بحث قرار گیرند.
- استفاده از توییتهای زنده: این کار میتواند نظرات را ارائه دهد و تعامل را در حواشی رویدادهای برخط و برونخط ایجاد کند.
- پخش زنده رویدادها: از کانالهای رسانههای اجتماعی مانند Instagram Live و LinkedIn Live برای میزبانی رویدادهای زنده و ایجاد محتوا برای فعالیتهای آینده بازاریابی و روابط عمومی استفاده کنید.
- تنوع در رویدادها: انواع رویدادها را ترکیب کنید تا ارزش و جذابیت اضافه کنید، مانند وبینارها، پادکستها، پخشهای زنده و غیره.
- هممیزبانی: در نظر بگیرید که رویدادها را با سایر کسبوکارها هممیزبانی کنید یا در رویدادهای خاص حوزه فعالیت خود شرکت کنید تا دسترسی و تأثیر افزایش یابد.
- ارتباط با دیگران: مطمئن شوید که با کسبوکارها و افراد مرتبط از رویدادها و سایر فعالیتهای روابط عمومی ارتباط برقرار کرده و آنها را دنبال میکنید.
- هماهنگی با دیگران: فعالیتهای رسانههای اجتماعی خود را با روزنامهنگاران و شرکا برای تمام کارزارهای روابط عمومی هماهنگ کنید.
- آمادگی در برابر بحران در رسانههای اجتماعی: با داشتن یک چارچوب مدیریت بحران رسانههای اجتماعی، تأثیرات منفی احتمالی یک کارزار روابط عمومی را در نظر بگیرید.
این نکات به شما کمک میکنند تا از رسانههای اجتماعی بهطور مؤثرتری در کارزارهای روابط عمومی خود استفاده کنید و تأثیر آنها را به حداکثر برسانید.
چگونه بازاریابی و روابط عمومی دیجیتال میتوانند همکاری کنند؟
در حالی که بازاریابی بر روی مشتریان راغب و فروش متمرکز است، روابط عمومی بیشتر بر ایجاد یک تصویر مثبت از برند شما تمرکز دارد.
هدف روابط عمومی دیجیتال این است که پیام برند شما را منتشر کند و نشان دهد که برند شما چه ارزشهایی دارد و چه چیزی آن را منحصربهفرد میکند. هدف آن افزایش قابلیت دیدهشدن برند و اعتبار برای ایجاد آگاهی مثبت از برند است.
قبل از اینکه بازاریابی مؤثر باشد، لازم است روابط و اعتبار ساخته شود. بنابراین، روابط عمومی دیجیتال و بازاریابی باید با هم کار کنند و هر راهبرد، دیگری را تکمیل و غنی سازد.
چگونه یک کارزار روابط عمومی دیجیتال را آغاز کنیم؟
چه خودتان روابط عمومی دیجیتال را مدیریت کنید و چه از یک آژانس روابط عمومی دیجیتال بهره میبرید، شروع کار بسیار مهم است. هنگامی که شروع به استفاده از کانالهای برخط برای ساخت برند خود میکنید، میتوانید تحلیل کنید که چه چیزی کار میکند و چه چیزی نه، و در صورت لزوم تغییرات ایجاد کنید.
چگونه شروع کنید؟
- مخاطبان هدف خود را بشناسید. از نظرسنجیها و تعاملات رسانههای اجتماعی استفاده کنید تا افرادی که به برند و پیام شما علاقهمند هستند را بهتر بشناسید. ایجاد شخصیتهای خریدار متمایز نیز کمک میکند.
- اهداف خود را تعیین کنید. اهداف و شاخصهای کلیدی عملکرد (KPIs) خود را برای فعالیتهای روابط عمومی دیجیتال درک کرده و آنها را پیگیری کنید.
- روابط کلیدی ایجاد کنید. با پژوهش و استفاده از دادهها، محتوای معتبر تولید کنید و با افراد تأثیرگذار و وبلاگنویسان برتر در حوزه فعالیت خود ارتباط برقرار کنید.
- بارش فکری کنید. میدانید چه میخواهید بگویید، اما چگونه میتوانید آن را به گونهای بیان کنید که از میان فضای شلوغ برخط عبور کند؟ ایدهپردازی محتوا یکی از سختترین اما مهمترین عناصر است. اگر این کار را درست انجام دهید، تعامل را افزایش خواهید داد. مطمئن شوید که در این مرحله تحقیق نیز انجام دهید تا بدانید آنچه که منتقل میکنید دقیق و مرتبط است.
- به منابع خود نگاه کنید. میزان زمانی که برای روابط عمومی دیجیتال دارید ممکن است عاملی در تصمیمگیری شما برای انجام آن توسط خودتان یا برونسپاری آن باشد. اگر زمان کمی دارید، برونسپاری تمام یا بخشی از روابط عمومی دیجیتال خود را در نظر بگیرید.
هرچه از راهبردهای بیشتری در روابط عمومی دیجیتال استفاده کنید، احتمال بهبود اعتبار برند و رشد موفق کسبوکار شما بیشتر میشود.
چگونه موفقیت یک کارزار روابط عمومی دیجیتال را اندازهگیری کنیم؟
یکی از مزایای بزرگ روابط عمومی دیجیتال این است که قابل ردیابی و اندازهگیری است. این بدان معناست که میتوانید ببینید کدام کارزارها یا پیامها موفق بودهاند و کدامها تأثیر کمتری داشتهاند.
اما از چه معیارهایی باید برای اندازهگیری و گزارش عملکرد استفاده کنید؟
- کلیکها: اگر در یک مقاله یا پست پیوندی (لینکی) وجود دارد، میتوانید آن را به یک صفحه فرود (Landing Page) ردیابی کنید تا فعالیتها را بررسی کنید.
- پیوندها (لینکها): ببینید که محتوای شما چند پیوند دریافت کرده و کیفیت آنها چگونه است.
- اشتراکگذاریهای اجتماعی: چندبار کارزار یا مقاله شما در رسانههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شده و توسط چه کسانی؟
- مشتریان راغب یا درآمد: آیا میتوانید هرگونه مشتری راغب یا درآمد را به کارزار نسبت دهید؟ این را میتوانید با بررسی GA4 (Google Analytics 4) و مشاهده اولین یا آخرین صفحه بازدید شده یا با تنظیم یک «هدف رویداد» بررسی کنید. یا آیا افزایشی در درآمد، هنگام راهاندازی یا اجرای کارزار مشاهده شد؟
- بازده سرمایهگذاری : (ROI) آیا کارزار بازده خوبی داشت؟ این میتواند دربرگیرنده قابلیت دیدهشدن، ترافیک وب، احساسات نسبت به برند یا درآمد باشد.
در نهایت، راهبرد روابط عمومی دیجیتال شما باید بر ارائه محتوای مفید و آموزنده برای مخاطبان متمرکز باشد. همچنین باید مطمئن شوید که محتوای شما در ستونهای محتوا و راهبرد سئو برای کسبوکار گستردهتر ادغام شده است.
افزایش قابلیت دیدهشدن و آگاهی از برند
برای کمک به برند شما برای متمایز شدن از رقبا، استفاده از فنون و راهبردهای بازاریابی مؤثر، بهویژه در این عصر جدید هوش مصنوعی نیز بسیار مهم است.
دیدگاهتان را بنویسید